Cele ogólne przedmiotu
1. Poznanie
- przeznaczenia , składni i poleceń języka HTML
- właściwości i reguł CSS;
- rodzajów stylów;
- właściwości i funkcji edytorów grafiki rastrowej i wektorowej;
- właściwości plików graficznych i multimedialnych;
- reguł testowania stron internetowych, walidacji i optymalizacji ich kodu;
- zasad publikowania stron
2. Nabycie umiejętności
- rozróżniania znaczników HTML i ich atrybutów
- posługiwania się językiem HTML do tworzenia elementów strony;
- rozróżniania selektorów CSS;
- wykorzystania stylów do formatowania elementów strony,
- analizowania kodu strony;
- charakteryzowania funkcji edytorów graficznych do tworzenia komputerowej grafiki rastrowej i wektorowej;
- osadzania multimediów na stronie internetowej;
- opisywania zasad testowania stron internetowych, dokonywania walidacji i optymalizacji ich kodu;
- scharakteryzowania zasad publikowania stron;
3. Kształtowanie postawy, świadomości
- aktywnego słuchania i prowadzenia dyskusji;
- stosowania zasad kultury osobistej i ogólnie przyjętych norm zachowania w swoim środowisku;
- wrażliwości na potrzeby osób niepełnosprawnych;
- odpowiedzialności za podejmowane działania;
- kreatywności w rozwiązywaniu problemów;
- stosowania właściwej techniki twórczego myślenia przy rozwiązaniu problemu;
- doskonalenia jakości wykonywanych działań;
- analizowania i oceny podejmowanych działań;
Cele operacyjne
Uczeń potrafi:
- wymienić polecenia (znaczniki) języka HTML, grupując je zależnie od przeznaczenia,
- rozróżnić polecenia języka HTML i ich atrybuty,
- scharakteryzować znaczniki języka stron internetowych i ich atrybuty,
- zastosować polecenia języka HTML do tworzenia elementów strony (akapity, nagłówki, obrazy, hiperłącza, mapy odsyłaczy, listy, tabele, formularze, pływające ramki),
- zastosować elementy strukturalne do tworzenia układu strony,
- wymienić właściwości CSS,
- skonstruować regułę CSS,
- rozróżnić selektory CSS (elementów, atrybutów, klas, identyfikatorów, pseudoklas, pseudoelementów, kontekstowe)
- scharakteryzować rodzaje stylów (lokalny, osadzony, zewnętrzny),
- zdefiniować strukturę arkusza CSS,
- objaśnić kaskadowość stylów,
- zastosować reguły CSS do formatowania strony internetowej,
- wykonać projekt strony internetowej,
- scharakteryzować responsywny układ strony,
- scharakteryzować systemy zarządzania treścią,
- scharakteryzować grafikę rastrową,
- scharakteryzować grafikę wektorową,
- opisać różnice między edytorami grafiki rastrowej i wektorowej,
- scharakteryzować typy plików graficznych,
- objaśnić zasady cyfrowego zapisu obrazu,
- scharakteryzować modele barw,
- wykorzystywać kodowanie kolorów na stronach WWW,
- objaśnić funkcje edytorów grafiki rastrowej i edytorów grafiki wektorowej,
- wyjaśnić zasady tworzenia animacji,
- osadzić elementy multimedialne na stronie internetowej,
- określić cechy i zastosowanie plików wideo, dźwiękowych i animacji,
- zaprojektować układ sekcji na stronie internetowej,
- analizować projekt strony internetowej,
- stworzyć strukturę strony wg projektu,
- uwzględniać potrzeby niepełnosprawnych użytkowników strony (np. kontrast, powiększenie)
- opisać zasady i znaczenie wytycznych dotyczących ułatwień w dostępie do treści publikowanych w internecie,
- scharakteryzować etapy procesu testowania strony internetowej,
- opisać zasady testowania responsywności strony internetowej,
- opisać proces walidacji strony internetowej,
- dobrać narzędzia walidacji strony internetowej,
- opisać proces pozycjonowania strony internetowej,
- określić zasady dostępności (wytyczne WCAG) i pozycjonowania strony internetowej,
- opisać usługę hostingową,
- wyjaśnić pojęcia: domena, subdomena,
- określić etapy publikacji witryn,
- aktywnie słuchać włączając się do dyskusji podczas szukania sposobu rozwiązania problemu,
- stosować zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w swoim środowisku;
- zastosować właściwą technikę twórczego myślenia przy rozwiązaniu problemu;
- wykazywać się kreatywnością w rozwiązywaniu problemów,
- ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania,
- dokonać analizy i oceny podejmowanych działań,
- doskonalić jakość wykonywanych działań;
- ułatwiać dostęp do informacji osobom niepełnosprawnym;
- opisać sposoby dokumentowania programu,
- opisać zasady tworzenia instrukcji użytkownika programu.
Wymagania programowe
Dział programowy Tematy jednostek metodycznych
Podstawowe/Ponadpodstawowe Liczba godzin. Uczeń potrafi:I. Tworzenie stron internetowych
30 godzin
1. Język HTML
- wymienić polecenia (znaczniki) języka HTML (standard HTML5),
- rozróżniać polecenia języka HTML i ich atrybuty,
- scharakteryzować znaczniki języka stron internetowych i ich atrybuty,
- zastosować polecenia języka HTML do tworzenia elementów strony (akapity, nagłówki, obrazy, hiperłącza wewnętrzne i zewnętrzne, mapy odsyłaczy, listy, tabele, formularze, pływające ramki),
- zastosować elementy strukturalne do tworzenia układu strony
zanalizować projekt strony internetowej,
2. Kaskadowe arkusze stylów (CSS)
- wymienić podstawowe właściwości CSS elementów strony (np.: czcionki, tekstu, tła, obramowania, odsyłaczy, list, kursora, marginesów wewnętrznych i zewnętrznych, rozmiarów elementów),
- skonstruować regułę CSS,
- rozróżnić selektory CSS (elementów, atrybutów, klas, identyfikatorów, pseudoklas, pseudoelementów, kontekstowe)
- scharakteryzować rodzaje stylów,
- zdefiniować strukturę arkusza stylów,
- dołączyć styl do strony internetowej,
- objaśnić kaskadowość stylów,
- zastosować reguły CSS do formatowania strony internetowej
wykonać projekt strony internetowej z zastosowaniem CSS,
scharakteryzować responsywny układ strony
II. Grafika i multimedia
20 godzin
3. Grafika komputerowa
- scharakteryzować grafikę rastrową,
- scharakteryzować grafikę wektorową,
- scharakteryzować typy plików graficznych,
- scharakteryzować modele barw,
- dobierać oprogramowanie do obróbki grafiki komputerowej,
- wykorzystać kodowanie kolorów na stronach www,
- objaśnić funkcje edytorów grafiki rastrowej i edytorów grafiki wektorowej,
opisać różnice między edytorami grafiki rastrowej i wektorowej,
objaśnić zasady cyfrowego zapisu obrazu,
scharakteryzować metody kompresji obrazu
4. Multimedia na stronie WWW
- wyjaśnić zasady tworzenia animacji,
- osadzić elementy multimedialne na stronie internetowej
określić cechy i zastosowanie plików wideo, dźwiękowych i animacji
III. Projektowanie, testowanie i publikowanie stron internetowych
10 godzin
5. Projektowanie stron internetowych
- zaprojektować układ sekcji na stronie internetowej,
- analizować projekt strony internetowej,
- stworzyć strukturę strony wg projektu,
- doskonalić jakość wykonywanych działań;
- ułatwiać dostęp do informacji osobom niepełnosprawnym;
uwzględniać potrzeby niepełnosprawnych użytkowników strony (np. kontrast, powiększenie)
opisać zasady i znaczenie wytycznych dotyczących ułatwień w dostępie do treści publikowanych w Internecie,
6. Testowanie i publikowanie stron
- scharakteryzować etapy procesu testowania strony internetowej,
- opisać zasady testowania responsywności strony internetowej,
- opisać proces walidacji strony internetowej,
- dobrać narzędzia walidacji strony internetowej,
- opisać usługę hostingowa (Github),
- określić etapy publikacji witryn i aplikacji internetowych,
opisać proces pozycjonowania strony internetowej,
określić zasady dostępności (wytyczne WCAG) i pozycjonowania strony internetowej,
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW KSZTAŁCENIA PRZEDMIOTU
Do osiągania założonych celów kształcenia w zakresie przedmiotu Witryny internetowe konieczne jest
- zaplanowanie lekcji poprzez wskazanie celów szczegółowych,
- wykorzystanie różnorodnych metod nauczania, w szczególności aktywizujących,
- dobór środków dydaktycznych do treści i celów nauczania,
- dobór formy pracy z uczniami – określenie ilości osób w grupie, określenie indywidualizacji zajęć,
- systematyczne sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów poprzez sprawdziany, kartkówki, testy i projekty,
- stosowanie oceniania sumującego i kształtującego,
- przeprowadzenie ewaluacji doboru treści nauczania do założonych celów, metod pracy, środków dydaktycznych, sposobu oceniania i informacji zwrotnej od ucznia.
Środki dydaktyczne
W sali lekcyjnej lub pracowni, w której prowadzone będą zajęcia powinno znajdować się stanowisko komputerowe dla nauczyciela, z odpowiednim oprogramowaniem (edytor stron internetowych z możliwością edycji hipertekstowego języka znaczników, kaskadowych arkuszy stylów, z możliwością walidacji strony; oprogramowanie do tworzenia grafiki i animacji, podłączenie do sieci lokalnej z dostępem do Internetu; dostęp do portalu wspierającego pracę grupową), podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu z urządzeniem wielofunkcyjnym oraz z projektorem multimedialnym lub tablicą interaktywną, ekran, głośniki, wskazane są także stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla ucznia) z odpowiednim oprogramowaniem (takim jak nauczyciela). W pracowni, w której prowadzone będą zajęcia powinny się znajdować: plansze poglądowe, filmy dydaktyczne i prezentacje multimedialne związane z treściami kształcenia, wzorce stron internetowych, dokumentacje języków programowania.
Zalecane metody dydaktyczne
Dla przedmiotu Witryny internetowe, który należy do przedmiotów teoretycznych, zaleca się stosowanie metod nauczania podających, eksponujących i problemowych, opartych na słowie i obserwacji, takich jak:
- wykład informacyjny,
- pogadanka,
- pokaz z objaśnieniem,
- wykład problemowy,
- dyskusja dydaktyczna,
- burza mózgów,
- ćwiczenia praktyczne,
Zajęcia mogą odbywać się w grupach. Istotną metodą kształcenia powinny być także ćwiczenia praktyczne, które ułatwią uczniom samodzielne zbieranie i analizowanie informacji oraz metoda przypadku.
Formy organizacyjne
Zajęcia z przedmiotu Witryny internetowe powinny być prowadzone indywidualnie, zespołowo lub zbiorowo. Należą one do grupy zajęć teoretycznych. W przypadku realizacji ćwiczeń praktycznych powinny być stosowane formy organizacyjne indywidualne. W kształceniu zawodowym bardzo ważną kwestią jest dostosowanie wymagań edukacyjnych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów. Ponadto uczniowie powinni samodzielnie zdobywać wiedzę i kształtować umiejętności poprzez uczenie się we współpracy oraz korzystanie z różnych źródeł informacji.
Formy indywidualizacji pracy uczniów
W celu dostosowania warunków, środków, metod i form kształcenia do potrzeb i możliwości ucznia można w zakresie organizacji pracy zastosować instrukcje do zadań, podawanie dodatkowych zaleceń, objaśnień, instrukcji do pracy indywidualnej, udzielanie konsultacji indywidualnych. Nauczyciel powinien dostosować stopień trudności materiału do możliwości i potrzeb uczniów. W pracy grupowej należy zwracać uwagę na taki podział zadań między członków zespołu, by każdy wykonywał tę część zadania, której podoła. Uczniom szczególnie zdolnym i posiadającym określone zainteresowania zawodowe należy zaplanować zadania o większym stopniu trudności, proponować samodzielne poszerzanie wiedzy, korzystanie z dodatkowej literatury.
PROPONOWANE METODY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIA
W celu sprawdzenia osiągnięć edukacyjnych ucznia proponuje się: testy wielokrotnego wyboru, testy zawierające zadania otwarte, kartkówki, prezentacje uczniów, projekty.
Sprawdzanie osiągnięć ucznia powinno odbywać się przez cały czas realizacji programu, na podstawie kryteriów przedstawionych na początku zajęć. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów powinno dostarczyć informacji dotyczących zakresu i stopnia realizacji celów kształcenia działu programowego. Zaleca się systematyczne ocenianie postępów ucznia.
Osiągnięcia uczniów należy oceniać na podstawie:
- pisemnych sprawdzianów i testów osiągnięć szkolnych,
- realizowanych ćwiczeń praktycznych w formie zadań,
- ukierunkowanej obserwacji pracy ucznia podczas wykonywania ćwiczeń,
- produktu projektu i jego prezentacji,
Obserwując czynności ucznia podczas wykonywania ćwiczeń i dokonując oceny jego pracy, należy zwrócić uwagę na:
- umiejętność radzenia sobie w sytuacjami zbliżonych do rzeczywistych zadań zawodowych,
- umiejętność pracy w zespole,
- umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji (tutoriali, dokumentacji danego języka – w tym w języku obcym i z wykorzystaniem technologii informacyjnej).
Wskazane jest też, by uczniowie dokonywali samooceny i oceny kolegów z zespołu według zaproponowanych przez nauczyciela kryteriów.
Stosowane przez nauczyciela ocenianie powinno korzystać z zasad występujących w ocenianiu kształtującym, ma być dla ucznia informacją zwrotną, która pomaga mu się uczyć. Nauczyciel wskazuje silne strony ucznia i doradza, jak je rozwijać; wyraźnie i konstruktywnie informuje o stronach słabych i o tym, jak można je eliminować; stwarza uczniom możliwość poprawienia własnej pracy. Ocenianie skupiające się na postępach i osiągnięciach, a nie na podkreślaniu niepowodzeń, zachęca uczniów do uczenia się. Porównywanie osiągnięć poszczególnych uczniów z osiągnięciami ich kolegów, tworzenie rankingów, nie motywuje, a często zniechęca do uczenia się. Nauczyciel korzysta też z oceniania sumującego, nie rezygnuje ze stopni.
Przykładowe zadania
- Scharakteryzuj znaczniki służące do tworzenia tabel. Wymień właściwości CSS, które można ustawić dla tabeli i jej komórek. Podaj ich przykładowe wartości.
PROPONOWANE METODY EWALUACJI PRZEDMIOTU
Koncepcja ewaluacji przedmiotu polegać będzie na tzw. twardej analizie danych, czyli ocen zdobytych przez uczniów ze sprawdzianów, kartkówek i testów z poszczególnych działów programowych oraz z przygotowanych przez uczniów projektów. Zebrane wyniki zostaną poddane analizie ilościowej i jakościowej z wykorzystaniem statystyki matematycznej.
Uzyskane informacje pozwolą na wyodrębnienie zagadnień sprawiających uczniom problemy. W następstwie, będzie można zwiększyć liczbę godzin dydaktycznych przypisanych do danego działu programowego. Korekta taka powinna się przyczynić do podwyższenia jakości kształcenia i poprawy indywidualnych wyników uczniów z egzaminu w danej kwalifikacji.
Kluczowe umiejętności podlegające ewaluacji w ramach przedmiotu dotyczą:
- tworzenia stron internetowych,
- formatowania stron internetowych,