bloog

27 stycznia 2020

Program Witryny internetowe

Program przedmiotu Witryny internetowe jest częścią kwalifikacji INF.03 Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych, zawodów technik programista i technik informatyk (Formuła 2019). Przedmiot realizuje efekty kształcenia INF.03.3. Projektowanie stron internetowych zawarte w podstawie programowej.

Cele ogólne przedmiotu 

 1. Poznanie 

  • przeznaczenia , składni i poleceń  języka HTML
  • właściwości i reguł CSS;
  • rodzajów stylów;
  • właściwości i funkcji edytorów grafiki rastrowej i wektorowej;
  • właściwości plików graficznych i multimedialnych;
  • reguł testowania stron internetowych, walidacji i optymalizacji ich kodu;
  • zasad publikowania stron

2. Nabycie umiejętności

  • rozróżniania znaczników HTML i ich atrybutów
  • posługiwania się językiem HTML do tworzenia elementów strony;
  • rozróżniania selektorów CSS;
  • wykorzystania  stylów do formatowania elementów strony,
  • analizowania kodu strony;
  • charakteryzowania funkcji edytorów graficznych do tworzenia komputerowej grafiki rastrowej i wektorowej;
  • osadzania multimediów na stronie internetowej;
  • opisywania zasad testowania stron internetowych, dokonywania walidacji i optymalizacji ich kodu;
  • scharakteryzowania zasad publikowania stron;

3. Kształtowanie postawy, świadomości

  • aktywnego słuchania i prowadzenia dyskusji;
  • stosowania zasad kultury osobistej i ogólnie przyjętych norm zachowania w swoim środowisku;
  • wrażliwości na potrzeby osób niepełnosprawnych;
  • odpowiedzialności za podejmowane działania;
  • kreatywności w rozwiązywaniu problemów;
  • stosowania właściwej techniki twórczego myślenia przy rozwiązaniu problemu;
  • doskonalenia jakości wykonywanych działań;
  • analizowania i oceny podejmowanych działań;

Cele operacyjne 

Uczeń potrafi:

  1. wymienić  polecenia (znaczniki) języka HTML, grupując je zależnie od przeznaczenia,
  2. rozróżnić polecenia języka HTML i ich atrybuty,
  3. scharakteryzować znaczniki języka stron internetowych i ich atrybuty,
  4. zastosować polecenia języka HTML do tworzenia elementów strony (akapity, nagłówki, obrazy, hiperłącza, mapy odsyłaczy, listy, tabele, formularze, pływające ramki),
  5. zastosować elementy strukturalne do tworzenia układu strony,
  6. wymienić  właściwości CSS,
  7. skonstruować regułę CSS,
  8. rozróżnić selektory CSS (elementów, atrybutów, klas, identyfikatorów, pseudoklas, pseudoelementów, kontekstowe)
  9. scharakteryzować rodzaje stylów (lokalny, osadzony, zewnętrzny),
  10. zdefiniować strukturę arkusza CSS,
  11. objaśnić  kaskadowość stylów,
  12. zastosować reguły CSS do formatowania strony internetowej,
  13. wykonać projekt strony internetowej,
  14. scharakteryzować responsywny układ strony,
  15. scharakteryzować systemy zarządzania treścią,
  16. scharakteryzować grafikę rastrową,
  17. scharakteryzować grafikę wektorową,
  18. opisać różnice między edytorami grafiki rastrowej i wektorowej,
  19. scharakteryzować typy plików graficznych,
  20. objaśnić zasady cyfrowego zapisu obrazu,
  21. scharakteryzować modele barw,
  22. wykorzystywać kodowanie kolorów na stronach WWW,
  23. objaśnić funkcje edytorów grafiki rastrowej i edytorów grafiki wektorowej,
  24. wyjaśnić zasady tworzenia animacji,
  25. osadzić elementy multimedialne na stronie internetowej,
  26. określić cechy i zastosowanie plików wideo, dźwiękowych i animacji,
  27. zaprojektować układ sekcji na stronie internetowej,
  28. analizować projekt strony internetowej,
  29. stworzyć strukturę strony wg projektu,
  30. uwzględniać potrzeby niepełnosprawnych użytkowników strony (np. kontrast, powiększenie)
  31. opisać zasady i znaczenie wytycznych dotyczących ułatwień w dostępie do treści publikowanych w internecie,
  32. scharakteryzować etapy procesu testowania strony internetowej,
  33. opisać zasady testowania responsywności strony internetowej,
  34. opisać proces walidacji strony internetowej,
  35. dobrać narzędzia walidacji strony internetowej,
  36. opisać proces pozycjonowania strony internetowej,
  37. określić zasady dostępności (wytyczne WCAG) i pozycjonowania strony internetowej,
  38. opisać usługę hostingową,
  39. wyjaśnić pojęcia: domena, subdomena,
  40. określić etapy publikacji witryn,
  41. aktywnie słuchać włączając się do dyskusji podczas szukania sposobu rozwiązania problemu,
  42. stosować zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w swoim środowisku;
  43. zastosować właściwą technikę twórczego myślenia przy rozwiązaniu problemu;
  44. wykazywać się kreatywnością w rozwiązywaniu problemów,
  45. ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania,
  46. dokonać analizy i oceny podejmowanych działań,
  47. doskonalić jakość wykonywanych działań;
  48. ułatwiać dostęp do informacji osobom niepełnosprawnym;
  49. opisać sposoby dokumentowania programu,
  50. opisać zasady tworzenia instrukcji użytkownika programu.

Wymagania programowe

Dział programowy Tematy jednostek metodycznych
Podstawowe/Ponadpodstawowe Liczba godzin. Uczeń potrafi:

I. Tworzenie stron internetowych

30 godzin

1. Język HTML

  • wymienić  polecenia (znaczniki) języka HTML (standard HTML5), 
  • rozróżniać polecenia języka HTML i ich atrybuty,
  • scharakteryzować znaczniki języka stron internetowych i ich atrybuty,
  • zastosować polecenia języka HTML do tworzenia elementów strony (akapity, nagłówki, obrazy, hiperłącza wewnętrzne i zewnętrzne, mapy odsyłaczy, listy, tabele, formularze, pływające ramki),
  • zastosować elementy strukturalne do tworzenia układu strony
grupować polecenia języka HTML zależnie od przeznaczenia,
zanalizować projekt strony internetowej,

2. Kaskadowe arkusze stylów (CSS)

  • wymienić  podstawowe właściwości CSS elementów strony (np.: czcionki, tekstu, tła, obramowania, odsyłaczy, list, kursora, marginesów wewnętrznych i zewnętrznych, rozmiarów elementów),
  • skonstruować regułę CSS,
  • rozróżnić selektory CSS (elementów, atrybutów, klas, identyfikatorów, pseudoklas, pseudoelementów, kontekstowe)
  • scharakteryzować rodzaje stylów,
  • zdefiniować strukturę arkusza stylów,
  • dołączyć styl do strony internetowej,
  • objaśnić  kaskadowość stylów,
  • zastosować reguły CSS do formatowania strony internetowej
wykonać projekt strony internetowej z zastosowaniem CSS,
scharakteryzować responsywny układ strony

II. Grafika i multimedia

20 godzin

3. Grafika komputerowa

  • scharakteryzować grafikę rastrową,
  • scharakteryzować grafikę wektorową,
  • scharakteryzować typy plików graficznych,
  • scharakteryzować modele barw,
  • dobierać oprogramowanie do obróbki grafiki komputerowej,
  • wykorzystać kodowanie kolorów na stronach www,
  • objaśnić funkcje edytorów grafiki rastrowej i edytorów grafiki wektorowej, 
opisać różnice między edytorami grafiki rastrowej i wektorowej, 
objaśnić zasady cyfrowego zapisu obrazu,
scharakteryzować metody kompresji obrazu

4. Multimedia na stronie WWW

  • wyjaśnić zasady tworzenia animacji,
  • osadzić elementy multimedialne na stronie internetowej
określić cechy i zastosowanie plików wideo, dźwiękowych i animacji

III. Projektowanie, testowanie i publikowanie stron internetowych

10 godzin

5. Projektowanie stron internetowych

  • zaprojektować układ sekcji na stronie internetowej,
  • analizować projekt strony internetowej, 
  • stworzyć strukturę strony wg projektu,
  • doskonalić jakość wykonywanych działań;
  • ułatwiać dostęp do informacji osobom niepełnosprawnym;
uwzględniać potrzeby niepełnosprawnych użytkowników strony (np. kontrast, powiększenie)
opisać zasady i znaczenie wytycznych dotyczących ułatwień w dostępie do treści publikowanych w Internecie,

6. Testowanie i publikowanie stron

  • scharakteryzować etapy procesu testowania strony internetowej,
  • opisać zasady testowania responsywności strony internetowej,
  • opisać proces walidacji strony internetowej,
  • dobrać narzędzia walidacji strony internetowej,
  • opisać usługę hostingowa (Github),
  • określić etapy publikacji witryn i aplikacji internetowych,
opisać proces pozycjonowania strony internetowej,
określić zasady dostępności (wytyczne WCAG) i pozycjonowania strony internetowej, 

PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW KSZTAŁCENIA PRZEDMIOTU

Do osiągania założonych celów kształcenia w zakresie przedmiotu Witryny internetowe konieczne jest 
  • zaplanowanie lekcji  poprzez wskazanie celów szczegółowych,
  • wykorzystanie różnorodnych metod nauczania, w szczególności aktywizujących,
  • dobór środków dydaktycznych do treści i celów nauczania,
  • dobór formy pracy z uczniami – określenie ilości osób w grupie, określenie indywidualizacji zajęć,
  • systematyczne sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów poprzez sprawdziany, kartkówki, testy i projekty,
  • stosowanie oceniania sumującego i kształtującego,
  • przeprowadzenie ewaluacji doboru treści nauczania do założonych celów, metod pracy, środków dydaktycznych, sposobu oceniania i informacji zwrotnej od ucznia.

Środki dydaktyczne

W sali lekcyjnej lub pracowni, w której prowadzone będą zajęcia powinno znajdować się stanowisko komputerowe dla nauczyciela, z odpowiednim oprogramowaniem (edytor stron internetowych z możliwością edycji hipertekstowego języka znaczników, kaskadowych arkuszy stylów, z możliwością walidacji strony; oprogramowanie do tworzenia grafiki i animacji, podłączenie do sieci lokalnej z dostępem do Internetu; dostęp do portalu wspierającego pracę grupową), podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu z urządzeniem wielofunkcyjnym  oraz z projektorem multimedialnym lub tablicą interaktywną, ekran, głośniki, wskazane są także stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla ucznia) z odpowiednim oprogramowaniem (takim jak nauczyciela). W pracowni, w której prowadzone będą zajęcia powinny się znajdować: plansze poglądowe, filmy dydaktyczne i prezentacje multimedialne związane z treściami kształcenia, wzorce stron internetowych, dokumentacje języków programowania.
Zalecane metody dydaktyczne
Dla przedmiotu Witryny internetowe, który należy do przedmiotów teoretycznych, zaleca się stosowanie metod nauczania podających, eksponujących i problemowych, opartych na słowie i obserwacji, takich jak:
  • wykład informacyjny,
  • pogadanka,
  • pokaz z objaśnieniem,
  • wykład problemowy,
  • dyskusja dydaktyczna,
  • burza mózgów,
  • ćwiczenia praktyczne,
Zajęcia mogą odbywać się w grupach. Istotną metodą kształcenia powinny być także ćwiczenia praktyczne, które ułatwią uczniom samodzielne zbieranie i analizowanie informacji oraz metoda przypadku. 
Formy organizacyjne
Zajęcia z przedmiotu Witryny internetowe powinny być prowadzone indywidualnie, zespołowo lub zbiorowo.  Należą one do grupy zajęć teoretycznych. W przypadku realizacji ćwiczeń praktycznych powinny być stosowane formy organizacyjne indywidualne. W kształceniu zawodowym bardzo ważną kwestią jest dostosowanie wymagań edukacyjnych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów. Ponadto uczniowie powinni samodzielnie zdobywać wiedzę i kształtować umiejętności poprzez uczenie się we współpracy oraz korzystanie z różnych źródeł informacji. 

Formy indywidualizacji pracy uczniów

W celu dostosowania warunków, środków, metod i form kształcenia do potrzeb i możliwości ucznia można w zakresie organizacji pracy zastosować instrukcje do zadań, podawanie dodatkowych zaleceń, objaśnień, instrukcji do pracy indywidualnej, udzielanie konsultacji indywidualnych. Nauczyciel powinien dostosować stopień trudności materiału do możliwości i potrzeb uczniów. W pracy grupowej należy zwracać uwagę na taki podział zadań między członków zespołu, by każdy wykonywał tę część zadania, której podoła. Uczniom szczególnie zdolnym i posiadającym określone zainteresowania zawodowe należy zaplanować zadania o większym stopniu trudności, proponować samodzielne poszerzanie wiedzy, korzystanie z dodatkowej literatury.

PROPONOWANE METODY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIA

W celu sprawdzenia osiągnięć edukacyjnych ucznia proponuje się: testy wielokrotnego wyboru, testy zawierające zadania otwarte, kartkówki, prezentacje uczniów, projekty.
Sprawdzanie osiągnięć ucznia powinno odbywać się przez cały czas realizacji programu, na podstawie kryteriów przedstawionych na początku zajęć. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów powinno dostarczyć informacji dotyczących zakresu i stopnia realizacji celów kształcenia działu programowego. Zaleca się systematyczne ocenianie postępów ucznia.
Osiągnięcia uczniów należy oceniać na podstawie:
  • pisemnych sprawdzianów i testów osiągnięć szkolnych,
  • realizowanych ćwiczeń praktycznych w formie zadań,
  • ukierunkowanej obserwacji pracy ucznia podczas wykonywania ćwiczeń,
  • produktu projektu i jego prezentacji,
Obserwując czynności ucznia podczas wykonywania ćwiczeń i dokonując oceny jego pracy, należy zwrócić uwagę na:
  • umiejętność radzenia sobie w sytuacjami zbliżonych do rzeczywistych zadań zawodowych,
  • umiejętność pracy w zespole,
  • umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji (tutoriali, dokumentacji danego języka – w tym w języku obcym i z wykorzystaniem technologii informacyjnej).
Wskazane jest też, by uczniowie dokonywali samooceny i oceny kolegów z zespołu według zaproponowanych przez nauczyciela kryteriów.
Stosowane przez nauczyciela ocenianie powinno korzystać z zasad występujących w ocenianiu kształtującym, ma być dla ucznia informacją zwrotną, która pomaga mu się uczyć. Nauczyciel wskazuje silne strony ucznia i doradza, jak je rozwijać; wyraźnie i konstruktywnie informuje o stronach słabych i o tym, jak można je eliminować; stwarza uczniom możliwość poprawienia własnej pracy. Ocenianie skupiające się na postępach i osiągnięciach, a nie na podkreślaniu niepowodzeń, zachęca uczniów do uczenia się. Porównywanie osiągnięć poszczególnych uczniów z osiągnięciami ich kolegów, tworzenie rankingów, nie motywuje, a często zniechęca do uczenia się. Nauczyciel korzysta też z oceniania sumującego, nie rezygnuje ze stopni.

Przykładowe zadania

  1. Scharakteryzuj znaczniki służące do tworzenia tabel. Wymień właściwości CSS, które można ustawić dla tabeli i jej komórek. Podaj ich przykładowe wartości.

PROPONOWANE METODY EWALUACJI PRZEDMIOTU

Koncepcja ewaluacji przedmiotu polegać będzie na tzw. twardej analizie danych, czyli ocen zdobytych przez uczniów ze sprawdzianów, kartkówek i testów z poszczególnych działów programowych oraz z przygotowanych przez uczniów projektów. Zebrane wyniki zostaną poddane analizie ilościowej i jakościowej z wykorzystaniem statystyki matematycznej. 
Uzyskane informacje pozwolą na wyodrębnienie zagadnień sprawiających uczniom problemy. W następstwie, będzie można zwiększyć liczbę godzin dydaktycznych przypisanych do danego działu programowego. Korekta taka powinna się przyczynić do podwyższenia jakości kształcenia i poprawy indywidualnych wyników uczniów z egzaminu w danej kwalifikacji.
Kluczowe umiejętności podlegające ewaluacji w ramach przedmiotu dotyczą:
  • tworzenia stron internetowych,
  • formatowania stron internetowych,

LITERATURA

1. Rekomendacje W3C (https://www.w3.org/):

  • HTML 
  • CSS